Hatbrott....

Imorrse på Malous program efter 10 , så var Anne Holt där för att berätta om sin bok " Frukta Inte" , den handlar om hatbrott. I studion var oxå Mark Levengood för att prata om detta....
Jag tycker det e sorgligt att detta finns men det är en grym verklighet att det finns människor där ute som HATAR på grund av olika orsaker men ofta är det inte personligt utan på grund utav att att vi älskar någon av samma kön...Inte delar samma religion, har ett handikapp m m
Hatbrott innebär-

Hatbrott är ett samlingsnamn på flera olika brott där motivet kan härledas till förutfattade meningar mot en identifierbar grupp och därför strider mot de mänskliga rättigheterna och de grundläggande värderingarna i samhället om alla människors lika värde.

Grupper brukar i det här sammanhanget definieras utifrån sin etnicitetnationalitetrasreligion eller sexuella läggning. Ibland omfattas även grupper definierade utifrån handikappkön eller könsidentitet . Grupper definierade utifrån sin partipolitiska tillhörighet omfattas så gott som aldrig. Begreppet är internationellt (hate crime), och regleras vanligen som någon typ av straffskärpningsregel. Beteckningen hatbrott är alltså en samlingsbeteckning för många olika brott, beroende på motivet.

Uttrycket hatbrott är relativt nytt i Sverige, men har använts i USA sedan 1980-talet.

 

Jag  vill kunna gå på stan med min flickvän utan att vara rädd, för att någon ska behandla en illa bara på grund av min sexuella läggning, Här på nätet som jag berättat om tidigare förekommer trakasserier och hat oxå....

Har fått kommentarer om hur äcklig jag är, -hoppas du dör och brinner i helvetet osv av personer jag aldrig träffat och givetvis har det varit anonyma kommentarer...

Jag har oxå blivit slagen pga min sexuella läggning av okända människor...

En gång då jag och min ex var på krogen och tog en öl kom en kille fram och spottade på vårat bord och slog sen ut min ex öl över hennes byxor ?????

Detta är INTE acceptabelt så än en gång Kärlek & respekt , ska det vara så jävla svårt !

Idag skiner solen , jag har varit in till Vindeln en snabbis han träffa favorit killen Leonard, som innom snar framtid blir storebror..
I min mössa...
Det tinar ordentligt idag, hopp om att våren ska komma till slut..
Dagens video med INVASIONEN som har 2 Vindelkillar i gruppen !

Invasionen - Lämnad kvar - Live


Kommentarer
Postat av: leopardmamman

viktigt! det är rent för jävligt! har folk inget eget liv? varför bry sig vad andra gör i sängen, och med vem eller vad! jag tror det bottnar i rädsla, typ, att en "heterotjej inte kan va i samma rum som en lesbisk, ty då blir hon våldtagen! hahaha...eller så har dessa människor sån snuskig fantasi(projektion) så dom tror vad som helst! men det e konstigt, vi lever ju på 2000talet?? att killar reagerar så är säkert för att dom vet att dom ALDRIG kan konkurera ut en tjej ... debatten lär fortsätta.... kram å stå påre! finns inget rätt eller fel! t.om vissa djur är homo!

2010-03-17 @ 16:10:32
Postat av: sotarlena

Tala om frusen flagga.

Ja det är för hemskt att inte ALLA kan låta alla få va´den man är och tillåta en ha den läggning/personlighet man har.

2010-03-17 @ 17:08:56
Postat av: Lars-Gunnar Åström

Annika!



Hoppas att du kan acceptera mig som döv. Jag tittar inte på din blogg för att lyssna på musik vilket jag inte kan. jag läser din blogg då du bor i Hällnäs och alltså har bilder från det samhälle jag en gång bott i.



Vad gäller att vara lesbisk är något man inte kan rå för och då är alltså hatbrott för att man är homosexuell något jag tar avstånd ifrån. Jag ser inte något onormalt i att folk föredrar personer av samma kön.



Det har funnits homosexuella personer under den tid jag bodde i byn. De var tvungna att fara till Umeå eller Stockholm för att undkomma upptäckt då det på 50-talet rådde en helt annan syn på homosexualiteten. De människorna hade det inte lätt.



Annika, jag önskar dig allt gott och hoppas att du och din partner får det bra och får vara i fred och slippa vara ängsliga ute bland folk.



Sköt om dig!

Mvh. Lars-Gunnar Åström

F.d. Hällnäsbo från 1949 - 1964.

2011-07-14 @ 02:05:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0